تاریخ سازی زنان وزنه بردار ایران از تاشکند تا جده

تهران- ایرنا- کسب سه مدال جهانی و یک سهیمه المپیک بخشی از افتخارات زنان وزنه‌بردار ایران در سال ۱۴۰۰ بود که تحسین کارشناسان داخلی و خارجی این رشته را برای توسعه این رشته در ایران به همراه آورد.


به گزارش ایرنا، دختران وزنه‌بردار ایران در سال ۱۴۰۰ افتخاراتی را در ورزش ایران ثبت کردند که در تاریخ ورزش زنان ایران بی‌سابقه به شمار می‌رود اتفاقاتی که بخشی از آن به مدل‌های جهانی یکتا جمالی، غزاله حسینی و فتح سکو جده برخواهد گشت و بخش دیگر آن نیز در کسب سهمیه تاریخی پریسا جهانفکریان خلاصه خواهد شد. دخترانی که توانستند این افتخارات را برای ایران اسلامی به ارمغان آوردند ورزشکارانی هستند که اورسلا پاپاندرا  نایب رییس سابق فدراسیون بین‌المللی از آن به عنوان آغاز راه توسعه این رشته در ایران یاد کرد.


نایب رییس سابق فدراسیون بین‌المللی بعد از کسب مدال نقره یکتا جمالی در مسابقات جوانان جهان ازبکستان به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه که در تاشکند  اتفاق افتاد آغاز راه توسعه وزنه‌برداری ایران است و دختران می‌توانند در آینده سکوهای جهانی این رشته در رده‌های سنی مختلف تکرار کنند.


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده



البته تنها پاپاندرا نبود که توسعه وزنه‌برداری را تحسین کرد بلکه «محمد جلود» دبیرکل فدراسیون جهانی بعد از کسب مدال برنز قهرمانی جوانان جهان توسط جمالی، هدیه ویژه‌ای به او داد و گفت: چه کسی باور می‌کند که دختران وزنه‌بردار ایران با ۲ سال تجربه با بزرگانی از ژاپن،‌ چین، ازبکستان و کشورهای دیگر رقابت کنند. این یک تحول در ورزش و سرعت این تحول زیاد است. این کار جای تحسین دارد و می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی ختم شود. وزنه‌برداری ایران در آغاز راه است و می‌تواند به اهداف بزرگی در بخش زنان برسد.


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده



در بخش داخلی نیز با وجود انتقاداتی که از مدییرت علی مرادی در یک سال گذشته شده است کسی منکر توسعه وزنه‌برداری زنان نیست و بدون شک این اقدام برای مرادی به عنوان یکی از نقاط مثبت کارنامه ورزشی وی به شمار خواهد رفت.


مریم منظمی که مدتی نایب رییس زنان فدراسیون وزنه‌برداری بود به ایرنا گفت: مدال برنز «یکتا جمالی» در پیکارهای جوانان جهان در ازبکستان حاصل یک برنامه تدوین شده است و این تاریخ‌سازی مُهر تاییدی بر آغاز توسعه وزنه‌برداری زنان در ایران است. این موفقیت حاصل یک کار تیمی است که با حمایت وزارت ورزش و شخص رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایجاد شد. برای وزنه‌برداری زنان اقدام نمادین انجام ندادیم بلکه تیمی از مشاوران فنی، پزشکی، روانشناس و کارشناس فرهنگی در مدت بیش از سه سال برای رسیدن به موفقیت تلاش کردند.


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده



اکبر خورشیدی که سمت مشاور فنی تیم ملی وزنه‌برداری را بر عهده دارد با اشاره به کسب سه مدال جهانی و یک سهمیه المپیک در سال ۱۴۰۰ برای زنان ایران عنوان کرد: تمام اتفاقات وزنه‌برداری ایران در سال ۱۴۰۰ در تقویم ورزش ایران به عنوان رخدادهای تاریخی ثبت خواهد شد و این نتیجه همکاری تیمی وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون وزنه‌برداری است.


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده



در سال ۱۴۰۰ نخست یکتا جمالی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در ازبکستان موفق به کسب مدال برنز شد و در ادامه پریسا جهانفکریان نخستین سهمیه المپیک تاریخ ایران را در این رشته به دست آورد. البته جهانفکریان به خاطر مصدومیت راهی توکیو نشد. در مهرماه این سال غزاله حسینی با کسب مدال برنز قهرمانی نوجوانان جهان در جده درخشید و یکتا جمالی نیز در این مسابقات موفق به کسب مدال نقره شد. مجموع این مدال‌ها موجب شد تا سکوی سوم مسابقات جهانی نوجوانان به ایران برسد.


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده



این روند موجب شد تا علی مرادی رییس فدراسیون در گفت وگو با ایرنا روند موفقیت این رشته در بین دختران ایرانی را تشریح کند. او گفت: زن ایرانی با پوشش اسلامی اکنون الگوی زنان مسلمان در رشته وزنه برداری است و  این افتخار بزرگی برای ورزش کشور به شمار می‌رود. برای این کار زحمات زیادی کشیده شده و مربیان پایه در مناطق مختلف کشور همچنان در فعالیت هستند. در آینده می‌توانیم در وزنه برداری زنان مانند بخش مردان در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم. اعزام های ما هدفمند شده و دیگر برای کسب تجربه نیست بلکه دختران ایرانی به دنبال اتقا رکورد و حتی رسیدن به جمع نفرات برتر هستند. در رده سنی نوجوانان و جوانان این اتفاق رخ داد و در آینده در بخش بزرگسالان نیز شاهد قدرتنمایی زنان خواهیم بود. 


تاریخ‌سازی زنان وزنه‌بردار ایران از تاشکند تا جده






آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاه‌ خود را بنویسید