ابداع ماسک های صورت هوشمند


P>به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی دانشگاه نورث وسترن، این یک سنسور به اندازه یک سکه بزرگ است که می توان آن را به هر ماسک صورت متصل کرد.


این حسگر که فیس‌بیت ( FaceBit ) نام دارد، می‌تواند ضربان قلب، تنفس و حتی زمان پوشیدن ماسک یا نشتی ماسک یا دستگاه تنفسی کاربر را ردیابی کند که این ویژگی یک مزیت مهم برای مخاطبان هدف مراقبان بهداشتی دارد.


تمامی این اطلاعات به صورت بی‌سیم به یک برنامه نصب‌شده روی یک تلفن همراه هوشمند منتقل می‌شود تا امکان نظارت بر سلامت کاربر را فراهم کند. این برنامه می‌تواند فورا به کاربر هشدار دهد که مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب یا نشت در ماسک ایجاد شده است. داده‌های فیزیولوژیکی نیز می‌توانند به پیش‌بینی خستگی، وضعیت سلامت جسمانی و وضعیت روحی کمک کنند.


انرژی این حسگر توسط یک باتری کوچک تامین می‌شود اما با این حال، این حسگر می‌تواند انرژی را از هر منبع دیگری مانند تنفس، حرکت و گرمای بدن کاربر جمع‌آوری کند که این کار طول عمر باتری را در فواصل بین شارژها افزایش می دهد.  در نهایت، محققان می‌خواهند نسخه‌ای از فیس‌بیت را بسازند که بتواند به طور کامل از این منابع انرژی محیطی استفاده کند.


جوزیا هستر سرپرست گروه پژوهشی دانشگاه نورث‌ وسترن که این حسگر را ابداع کرده اند، گفت: هدف ما این بود که یک ماسک هوشمند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی طراحی کنیم. انرژی باتری را با برداشت انرژی از منابع گوناگون افزایش دادیم. این بدان معنا است که می‌توان از ماسک به مدت یک یا دو هفته بدون نیاز به شارژ یا تعویض باتری استفاده کرد.


وی افزود: هر بار که قلب یک فرد می‌ تپد، سر وی به طور نامحسوسی حرکت می‌ کند. فیس‌بیت می‌ تواند این حرکت نامحسوس را احساس کند و آن را از سایر حرکات تشخیص دهد تا به محاسبه ضربان قلب بپردازد.


به گفته این محقق، فیس‌بیت همچنین می‌تواند از این اطلاعات برای هشدار دادن به کاربر در مورد استراحت، رفتن به پیاده‌روی یا کشیدن چند نفس عمیق برای آرام شدن استفاده کند.


کارکنان بیمارستان‌ ها نیز می‌توانند از این داده‌ ها برای بهینه‌ سازی نوبت کاری و استراحت کارکنان خود استفاده کنند. از آنجا که ضربان قلب و تعداد تنفس به شدت با یکدیگر مرتبط هستند، داشتن توانایی نظارت بر هر دو می‌تواند فرصت‌های پژوهشی جدیدی را ایجاد کند.


پژوهشگران در این طرح تحقیقاتی دریافتند که دقت فیس‌بیت مشابه دستگاه‌های بالینی است و عمر باتری آن به ۱۱ روز بین دفعات شارژ می‌رسد. این طرح تحقیقاتی،  محققان و مهندسان دیگر را تشویق به ساخت و بهبود فیس‌بیت می‌کند.


مشروح این حسگر در مجله IMWUT منتشر شده است.