مقتدا صدر دولت عراق را بدون جریان صدر تشکیل دهید

بغداد- ایرنا- سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در توییتی نوشت که جریان تحت زعامت خودش در تشکیل دولت دخالت نخواهد کرد اما به یک سوم ضامن (چارچوب هماهنگی و همپیمانان آن) از ابتدای ماه مبارک رمضان تا نهم شوال فرصت می‌دهد تا دولت اکثریت را تشکیل دهند.


به گزارش ایرنا، سید مقتدا صدر در این توییت با ذکر سابقه‌ای از تلاش‌های خود برای تشکیل «فراکسیون بزرگتر شیعی»، «معرفی نخست وزیر مورد قبول همه» (سید محمد جعفر صدر) و ائتلاف سه گانه (جریان صدر، الحلبوسی و حزب دموکرات کردستان عراق) نوشت: این اقدامات، بسیاری را ناراحت کرد؛ آنها در این فرایند مانع تراشی کردند و همچنان می‌کنند.


صدر افزود: برای اینکه عراق بدون دولت نماند و اوضاع امنیتی، اقتصادی، خدماتی و… به هم نریزد، به یک سوم تعطیل کننده فرصت مذاکره با همه فراکسیون‌ها به استثنای فراکسیون صدر را از اول ماه مبارک رمضان تا نهم شوال المعظم می‌دهم تا دولت اکثریت را تشکیل دهند.


صدر ادامه داد: دوستان فراکسیون صدر در این فرآیند نه مثبت و نه منفی دخالت نکنند.


پیشتر، رئیس ائتلاف صدر عراق در توئیتی پس از ناکامی ائتلاف سه گانه (جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی) در جلسه روز گذشته پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور و نرسیدن نشست پارلمانی به حد نصاب، خطاب به برخی جریان‌های سیاسی عراق و هیأت هماهنگی شیعی نوشت که «با شما توافق نخواهم کرد».


مقتدی صدر افزود: بن بست سیاسی را به توافق ترجیح می‌دهم.


روز چهارشنبه، یک بار دیگر با غیبت بیش از ۱۴۰ نماینده پارلمان از شرکت در جلسه، این نشست از حد نصاب افتاد و به زمان دیگری موکول شد؛ دستور جلسه هم تغییر کرد و به مصوبات جدیدی خارج از دستور کار جلسه برای انتخاب رئیس جمهور پرداخت.


نمایندگانی از طیف‌های مختلف پارلمانی عراق به جای صحن پارلمان زیر سقف خانه هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح گرد آمد تا با بیش از ۱۴۰ نماینده غایب در پارلمان و حاضر در منزل عامری، نشست پارلمان باز هم از حد نصاب بیفتد؛ قوی تر از نوبت قبل.


جلسه پارلمان عراق، طبق اعلام قبلی، ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه آغاز شد اما ۳۰ تن بیش از یک سوم تحریم کننده در آن غایب بودند و تعداد نمایندگان یک سوم تحریم کننده به ۱۴۰ نفر افزایش یافت.


در همین حال، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی اعلام کرده است که همچنان دستش برای فشردن دست همکاری شرکای سیاسی به ویژه به سوی جریان صدر دراز است.


جاسم الموسوی نماینده چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون تصریح کرد که خروج از بن بست سیاسی جاری، با دو گزینه ممکن است: ابتدا تشکیل فراکسیون بزرگتر شیعی در پارلمان که سالم ترین راه حل برای پایان بحران است. دوم؛ خوانش صحیح سایر نیروهای سیاسی از صحنه سیاسی و تصحیح امور به شکلی که در خدمت عراق و روند سیاسی آن باشد و بن بست را بشکند.


کریم البلداوی دیگر نماینده پارلمان از چارچوب هماهنگی شیعی گفت: ما عراقی می‌خواهیم که یکپارچه باشد و هیچ کس در آن احساس ضعف نکند.


هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح بر این نکته تاکید دارد که «ادامه این وضع (بن بست سیاسی) به سود عراق نیست»


العامری افزود: به ائتلاف سه گانه (صدر، حلبوسی و بارزانی) می گوییم که قلب‌های ما باز و دست‌هایمان به سوی همگان برای تفاهم و حل انسداد سیاسی دراز است.


در همین حال، «ابوآلاء الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهدا عراق شامگاه چهارشنبه در توییتی از سید مقتدا صدر خواست به بیت شیعی بازگردد و جریان صدر را «قطب مهم اکثریت» خواند.


دبیر کل گروه مقاومتی کتائب سید الشهداء از سید مقتدا صدر خواست از تصمیم خود درباره تشکیل دولت بازگردد و نوشت: «وقتی برادرمان سید مقتدا صدر تصمیم به خروج از انتخابات گرفت اولین کسی بودم که از او خواستم از تصمیم خود عدول کند و او اجابت و از همه دعوت‌ها تشکر کرد… اکنون از او می‌خواهم به بیت شیعی بازگردد بویژه اینکه آنچه در روزهای شنبه و چهارشنبه حاصل شد پیروزی برای بخش بزرگتر بود که او (صدر) قطب مهمی در آن است. پس بیایید همه زیر خیمه علی (ع) گرد آییم؛ به خاطر عراق.»



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاه‌ خود را بنویسید