وزیر خارجه فرانسه با روسیه در جنگ نیستیم

تهران- ایرنا- «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه در مورد بحران اوکراین گفت: ما با روسیه در جنگ نیستیم. این روسیه است که با اوکراین که ما با آنها اعلام همبستگی کرده‌ایم، در جنگ است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لو دریان در برنامه خبری ساعت ۲۰ و ۳۰ تلویزیون فرانسه با اشاره به «بهانه‌جویی پوتین در مساله دونباس»، گفت: هدف او ایجاد یک کشور حایل برای روسیه است.


وی با بیان اینکه «ارتش روسیه کندتر از آنچه فکر می کردیم پیش می‌رود»، افزود: متاسفانه این به معنای استفاده از تاکتیک محاصره است.


لو دریان این تاکتیک را شبیه محاصره شهرهای گروزنی و حلب دانست که «با خسارت سنگین جانی در هنگام عملیات نظامی در حال تکرار است».


وزیر امور خارجه فرانسه  گفت: آنچه بیش از هر چیز مرا به خود جلب کرد، مقاومت بی نظیر ملت و دولت اوکراین است. این ملت تسلیم نمی شود. آنچه ولادیمیر پوتین به دست آورد، اتحاد مردم در برابر خودش بود.


وی با اشاره به ارسال «کمک‌های بهداشتی و دارویی» فرانسه به اوکراین، بر اهمیت هوشیاری در مورد تضمین امنیت هسته ای در این کشور در حال جنگ، تاکید کرد و افزود: این کشور ۱۵ رآکتور هسته ای دارد.


لودریان در پاسخ به سوالی درباره ارسال احتمالی داروی یُد به اوکراین گفت: بله ما محصولات پزشکی مختلف و بسیاری ارسال کردیم که یُد بخشی از آن است.  


وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد که کشورش یُد را برای محافظت در برابر خطر یک حادثه هسته‌ای احتمالی در جریان جنگ میان اوکراین و روسیه ارسال کرده است.


پیش از این، اتیین دو پونسَن (Etienne de Poncins) سفیر فرانسه در اوکراین، در کانال BFMTV گزارش داده بود که در روزهای آینده 2.5 میلیون دُز ید برای جلوگیری از هرگونه خطر هسته‌ای به اوکراین ارسال می‌شود.


به گزارش ایرنا، ترس از احتمال انفجارهای هسته‌ای در اوکراین که برخی کارشناسان اثرات آن را بسیار بیش از فاجعه انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ ارزیابی کرده‌اند، موجب شده که مردم اروپا به سمت خرید قرص‌های یُد روی آورند.


وی همچنین محاصره احتمالی کی‌یف را «وحشتناک» خواند و افزود: جنگ در پشت درهای اروپاست، نگذاریم وارد شود.


به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه  روز ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه رو پس از آن نیز  پنجشنبه گذشته (۵ اسفند)  آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد دوازدهمین روز خود شده است.


دیدگاه‌ خود را بنویسید