وزیر خارجه چین تایوان و اوکراین در ماهیت خود تفاوت دارند

تهران- ایرنا- «وانگ یی» وزیر امورخارجه روز دوشنبه با اشاره به جدیدترین تحولات مربوط به تنش های اوکراین اعلام کرد :تایوان و اوکراین در ماهیت خود متفاوت هستند و نباید آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سوت چاینا مورنینگ پست»، وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است و مسائل تایوان جزو مسائل داخلی چین به شمار می آید. 


وانگ تصریح کرد: مسئله اوکراین از اختلاف میان این کشور با روسیه نشأت می‌گیرد.


گفتنی است چین که تایوان را بخشی از قلمرو و خاک خود می داند در دو سال اخیر فعالیت نظامی اش را در نزدیکی این جزیره در واکنش به آنچه تبانی میان تایپه و واشنگتن می خواند، افزایش داده است. آمریکا اصلی ترین تامین کننده و پشتیبان نظامی تایوان می باشد.


«لی که چیانگ» نخست وزیر چین روز شنبه  (۱۴ اسفند) اعلام کرد، برای پیشرفت رشد صلح آمیز روابط با تایوان و “اتحاد دوباره” تلاش می کند اما از سوی دیگر خاطرنشان کرد دولتش قاطعانه مخالف هرگونه فعالیت جدایی طلبانه و یا هرگونه مداخله خارجی در این مورد می باشد. 


«لی که چیانگ» اعلام کرد چین بر اصل “چین واحد” متعهد است که این اصل معتقد است تایوان بخشی از چین می باشد. 


او در ادامه سخنانش اضافه کرد: «ما به پیشرفت و رشد صلح آمیز روابط با تایوان در سراسر تنگه تایوان و “اتحاد دوباره” ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی طلبانه که به دنبال “تایوان مستقل” می باشد و یا هرگونه مداخله خارجی مخالفت خود را اعلام می کنیم. تمامی ما چینی ها، در هر دو سوی تنگه تایوان می بایست با هم برای پیشرفت و شکوه چین گام برداریم.»



دیدگاه‌ خود را بنویسید