سفر رئیس جمهور به قطر فرصتی برای گسترش روابط با کشورهای حوزه

تهران- ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر، گفت: سفر رئیس‌جمهور به قطر، فرصتی طلایی برای گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس است.


عبدالله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر، گفت: فرصتی طلایی و خاصی در منطقه خلیج فارس در حال رخ دادن است و آن شکل‌گیری دولت سیزدهم و نوع نگاه آقای رئیسی به موضوع همسایگان است که به صورت راهبردی و دقیق، شروع شده است.


دستیار وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حاصل این رویکرد را در طول مدت ۶ ماهه‌ای که از عمر دولت سیزدهم سپری شده است، به وضوح می‌بینیم.


وی با بیان اینکه موضوع شورای همکاری های خلیج فارس با ۶ کشور حاشیه جنوب خلیج فارس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اضافه کرد: نزدیکی فرهنگی، اجتماعی و روابط دیرینه‌ای که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد، همواره یک فرصتی برای دو کشور بوده و تهدیدی برای کسانی که نمی‌توانند آرامش و امنیت را در منطقه ببیند.


سهرابی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از این کشورها که دارای زیرکی، هوشیاری و تا حدودی از سیاست بالایی برخوردار است، کشور کوچک قطر است، گفت: شاید این کشور جمعیت کمی داشته باشد، اما از حیث مسائل سیاسی، نوع نگاه به جهان، تعامل، ارتباطات، فعالیت‌های اقتصادی و به ویژه در دو دهه اخیر با توجه به دستیابی اینها به منابع درآمدی نفتی و به ویژه گازی، چشم‌اندازی را طراحی کرده‌اند.


دستیار وزیر امور خارجه افزود: قطری‌ها شناخت کافی نسبت به همه توان و پتانسیل و موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران دارند و بعد از انقلاب، دومین کشور منطقه بودند که انقلاب اسلامی، یعنی جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند.


وی با تاکید بر اینکه این سفر برای روابط دو کشور یک فرصت است، گفت: اما در بخش اجرا همواره با موانعی مواجه بودیم که انبوهی از توافقات، مذاکرات و امضای یادداشت‌های تفاهم داریم. ضرورت دارد در این مقطع که فرصت طلایی و اولین سفر منطقه‌ای به شورای همکاری‌های خلیج فارس توسط رییس جمهور است، اجرای آنها را محقق کنیم.


سفیر اسبق کشورمان در قطر اضافه کرد: موضوع بحث اوپک گازی حدود ۴۰ روز قبل در خلال سفر آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به قطر مطرح شد.


سهرابی اضافه کرد: درست است که این اجلاس، اجلاس جهانی است و موضوع اوپک گازی مطرح است، اما فرصتی مناسبی خواهد بود که یک روز از این سفر دو روزه به مسائل دو جانبه با قطر اختصاص پیدا کرده است.


وی در پایان اضافه کرد: پس سفر سه هفته قبل شیخ محمد بن جاسم معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به تهران، موضوع حضور رئیس جمهور در قطر مطرح شد و از آن زمان هیات‌های مختلف، کمیته‌ها و تیم‌های مختلف مشغول مذاکره هستند و در تلاشند که این سفر با یک جمع‌بندی مناسب، بسیار پربار و به نفع امنیت، آسایش و رفاه، اقتصاد، تجارت و در یک جمله، حرمت همسایگی به پایان برسد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید