نظافت آشپزخانه صنعتی

https://tavankaran.ir/file/2019/10/%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D9%88-%D9%88-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C.png

نظافت آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه‌های صنعتی در زمره محیط‌هایی قرار دارند که مسئله بهداشت در آن دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. مراکزی که وظیفه تهیه و تولید مواد غذایی را بر عهده دارند، به طور مستقیم و غیر مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط هستند، بنابراین نظافت و تمیزی آن در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد. به دلیل آن که در آشپزخانه‌های صنعتی محصولات گوناگون و به مقدار زیاد تولید می‌شود، مواد مختلف در محیط پراکنده شده و سبب آلودگی آن مکان می گردد. عدم توجه و رسیدگی به این آلودگی‌ها سبب تجمع انواع میکروب شده و بهداشت و سلامت محصولات غذایی تولید شده را به خطر می‌اندازد. در نتیجه جهت جلوگیری از این اتفاق لازم است نوع آلودگی شناخته شده و روش‌های مناسب برای رفع آن به کار گرفته شود.

نوع آلودگی

در یک آشپزخانه صنعتی با توجه به نوع کاربری و محصولات تولیدی آن انواع مختلفی از آلودگی ایجاد خواهد شد که رایج ترین آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چربی و مواد روغنی

متداول‌ترین نوع آلودگی تولید شده در آشپزخانه‌های صنعتی مواد روغنی و انواع چربی است که به تجهیزات موجود در آشپزخانه و هم چنین کف و دیواره های آن می‌چسبد.

دوده

اجاق‌ها و تنورهای گازی صنعتی که در این آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دود ایجاد خواهد نمود و این دوده‌ها بر روی تجهیزات، کف و دیوارها می‌نشیند و سبب جذب چربی و دیگر آلودگی‌ها می‌شود.

مواد پودری

محصولات پودری مانند آرد، شکر، نمک و … در محیط آشپزخانه‌های صنعتی به راحتی پراکنده می‌گردد.

روش‌های نظافت و شستشو

دستگاه‌های نظافت صنعتی مدرن به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که قابلیت به کارگیری در محیط‌های مختلف با کاربری گوناگون را دارند و بنابراین آشپزخانه‌های صنعتی نیز می‌توانند به وسیله این دستگاه‌ها نظافت و شستشو شوند.

شستشو

شستشوی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده در آشپزخانه صنعتی و همچنین کف سالن‌های آن، مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام جهت رفع آلودگی‌ها و برقرار نمودن بهداشت محیط می‌باشد.

واترجت

همان طور که اشاره شد، آلودگی متداول در آشپزخانه‌های صنعتی وجود انواع چربی و روغن می‌باشد؛ برای از بین بردن آن‌ها لازم است از واترجت صنعتی آب گرم استفاده شود؛ از آن جایی که به کار بردن مواد شوینده شیمیایی در آشپزخانه‌های صنعتی عمل نادرستی محسوب می‌گردد، روش مناسب استفاده از واترجت می‌باشد. آب گرم فشار قوی بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی، انواع آلودگی‌های چرب و چسبناک و هم چنین دوده‌های سیاه را پاک کرده و از بین می‌برد. واترجت آب گرم علاوه بر این که می‌تواند تجهیزات را بشوید جهت شستشوی کف نیز به کار می‌رود.

اسکرابر

علاوه بر واترجت، برای شستشو و تمیز نمودن کف آشپزخانه‌هایی که فضای وسیع‌تری دارند، می‌توان از اسکرابر استفاده نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید