چرا گوسفند در قسمت جلویی دندان‌هایش، دندان بالایی ندارد؟

چرا گوسفند در قسمت جلویی دندان‌هایش، دندان بالایی ندارد؟

گوسفندان یکی از عجیب‌ترین پدیده‌ها و یا بهتر است بگوییم حیوانات طبیعت هستند. همه بخش‌های بدن گوسفند نیز برای خوردن مناسب است البته از پشم و پوستش نیز در صنایع مختلف استفاده می‌شود و توجه به این نکته ضروری است. بااین‌حال یکی از بخش‌های مهم بدن گوسفند دندان‌هایش است که برخی‌ها می‌گویند گوسفند در قسمت جلویی دندان‌هایش، دارای دندان بالایی نیست. به‌این‌ترتیب ما قصد داریم این سؤال را مورد پرسش‌وپاسخ قرار دهیم که چرا گوسفند در قسمت جلویی دندان‌هایش، دندان بالایی ندارد.

بررسی ساختاری دندان گوسفندان

در حالت کلی باید در نظر بگیرید که گوسفندانی که بالغ هستند، هیچ دندان بالایی بر روی بخش فک بالایی آن‌ها قرار ندارد. در حالت اصلی می‌توانیم بگوییم که آنها فقط دارای یک پد دندانی هستند. همچنین نکته مهم دیگر این است که دندان‌های گوسفند را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. 8 دندان ثنایای دائمی در بخش فک پایین جلویی و بیست و چهار دندان آسیاب که مورد دومی در هر طرف از فک  بالا و پایین به 6 قسمت مساوی تقسیم می شود. دندن نقش اصلی را در گوارش مکانیکی در گوسفند ایجاد می کند.

کلیه گوسفندان نیز یک ساختار خاص و منحصربه‌فرد در جلوی دهان خودشان دارند که این ساختار درست مانند یک قیچی دندانه‌دار عمل می‌کند. این مورد به آن‌ها کمک می‌کند که علف را دقیقاً با دهان خودشان بگیرند و بخورند. همچنین بخش زبان آن‌ها به آن‌ها برای نرم کردن و ریز ریز کردن علف‌ها کمک می‌کند تا روند خوردن غذا برای گوسفندان به ساده‌ترین حالت ممکن انجام گیرد.

بررسی ساختاری دندان گوسفندان

چرا گوسفندان دندان بالایی ندارند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که کلیه گوسفندان دارای دندان هستند. ولی دندان آنها در قسمت جلویی دهان آن‌ها نیست. این حیوانات عجیب دارای یک ساختار بسیار خاص در جلوی دهان خود هستند که به‌صورت قیچی‌وار عمل می‌کند و روند خوردن غذا را برای گوسفندان ساده می‌سازد. در بخش پشتی دهان نیز 5 الی 6 ردیف دندان وجود دارد که این تعداد به این گوسفندان در جویدن غذا کمک خواهد کرد. قسمت جلویی دهان نیز دارای یک پد فیبر مانند می‌باشد. این بخش به نشخوارکنندگان کمک می‌کند که غذایی که می‌خورند را دوباره به دهان منتقل کنند و سپس دوباره آن را بجوند. این روند جز هضم دو مرحله‌ای گوسفندان به حساب می‌آید و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

بررسی آناتومی دندان گوسفند

آناتومی دندان گوسفند نیز شامل تعداد دندان‌ها، وضعیت آنها و ترتیب رویش دندان‌های ثنایای دائمی در گوسفندها خواهد بود که این موارد جز اصلی سن آنها نیز به‌حساب می‌آید. در حالت کلی نیز می‌توانیم تفاوت زیادی را در زمان رویش دندان‌هایی که ثنایای دائمی هستند در نظر بگیریم. این تفاوت زمانی نیز به نژاد و سویه و محیط و تغذیه ارتباط دارد و تأثیر مستقیمی نیز در این روند ایفا می‌کنند. بر اساس ساختار آناتومی همیشه پای ژنتیک و اجداد موجودات به میان می آید که در حالت کلی بر روی نوادگان خود تاثیراتی خواهند داشت. این فاصله ژنتیکی چیزی در حدود چندین هزار سال را به خودش اختصاص می‌دهد. با این حال باید بدانیم که تنوع ژنتیکی نیز یکی دیگر از مهم ترین موارد در خصوص گوسفندان و بخش‌های مختلف بدن آن‌ها است.

در حالت اصلی نیز تمامی گوسفندها در قسمت جلویی فک بالایی خود، دارای یک ساختار پَد مانند به‌صورت متراکم هستند که دارای بافت سخت و فیبری است. ولی دندانی در آنجا مشاهده نمی‌شود. در زمان تولد نیز بره که به دنیا می‌آید کاملاً بدون دندان است و دندانی ندارد. بعد از اینکه یک هفته از تولد او گذشت، دندان‌های شیری به‌صورت موقت در بخش فک یعنی در قسمت جلویی فک پایینی ظاهر می‌گردد و تا زمان دوماهگی این تعداد از دندان‌ها تعدادشان به 8 مورد خواهد رسید.

در نهایت، دندان‌هایی که به‌صورت موقت هستند، با دندان‌هایی که ثنایای دائمی هستند روند جایگزین را طی می‌کنند. در طول زمان رشد دندان نیز، گوسفندان باتوجه‌به تعداد دندان‌های ثنایای دائمی موجود در دهان، یعنی دو الی 8 دندان یا یک دهان پر نام گذاری خواهند شد. توجه به این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا شناخت ساختار موجوداتی از قبیل گوسفندان برای ما بسیار آسان صورت گیرد. این امر نیز جز نکات بسیار مهم در این خصوص به حساب می‌آید.

بررسی آناتومی دندان گوسفند

بررسی دندان‌های پایینی گوسفند

حال که دندان‌های بالایی گوسفند را مورد بررسی قرار دادیم، شاید برای شما سؤال پیش بیاید که تکلیف دندان‌های پایینی گوسفند چه می‌شود. در حالت اصلی شما می‌توانید به دندان‌های گوسفند نگاه کنید و ببینید که دندان‌های بالایی و پایینی در چه وضعیتی قرار دارند. این مورد یک نوع تخمین تقریبی از سن گوسفند نیز به‌حساب می‌آید.  در خصوص سن نیز باید در نظر بگیریم که مقدار آن نشان می‌دهد که آیا گوسفندی که در دسترس ما قرار دارد، دارای نژاد زودرس است و یا بلوغ دیررس را شامل می‌شود. این مورد بسته به نژاد گوسفندی است که در اختیار داریم و باید نسبت به نژاد، و ویژگی‌هایی که از نظر نژادی در آن نهفته است آن را توصیف کنیم و این امر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی‌ از لطف نخواهد بود.

در نهایت در برخی از نژادها دندان‌های آن‌ها نیز در سنین کم‌تر رشد می‌کنند. وضعیت دندان هر گوسفند نیز به خوراک و جایی که در آن چرا می‌کند بستگی دارد و این مورد می‌تواند تفاوتی را بر روی دندان گوسفندان از نظر نژادی رقم بزند. این تفاوت نیز بسیار چشمگیر خواهد بود.

از دیگر نکات مهم در این‌ خصوص این است که در طولانی‌مدت باید غذای مناسب به گوسفند دهیم. درصورتی‌ که گوسفند متناسب با خاک شنی در مرتعی که زندگی می‌کند غذا بخورد، کلیه دندان‌های گوسفند پوسیده خواهند شد و سلامت گوسفند نیز به طور کامل از لحاظ دهانی به خطر خواهد افتاد و شما به‌عنوان یک دارنده گوسفند باید به این مورد توجه داشته باشید.

بررسی دندان‌های پایینی گوسفند

آیا گوسفند در بخش بالا و پایین دهان دندان دارد؟

با توجه‌ به توضیحاتی که تا به الان مطرح نموده‌ایم فهمیده‌ایم که تمامی گوسفندان در بخش‌های پایین خود دندان دارند؛ ولی در بخش فک بالا دندانی دیده نمی‌شود. با این حساب می‌توانیم در نظر بگیریم که گوسفندان با توجه‌ به تعداد دندان و در هر نژاد ممکن است صفات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را نیز به دوش بکشند.

بررسی تعداد دندان گوسفندها

گوسفندها تعداد دندان معینی دارند. 32 دندان به صورت دائمی در آن‌ها قرار دارد. از دیگر نکات مهم این است که دندان‌هایی که به صورت ثنایایی موقت هستند از بدو تولد رشد می‌کنند و به صورت متوالی این رشد و هفتگی ادامه خواهد یافت. نوع دندان نیز به صورت ثنایا و پرمولر و مولر است. که سه دندان پرمولر به صورت موقت در زمان 2 الی 6 هفته رویش دارد و شما نیز باید به عنوان یک دارنده گوسفند به آن توجه داشته باشید.

بررسی تعداد دندان گوسفندها

بررسی نکات مهم در مورد دندان گوسفندان

نکات مهم دندان در گوسفندان به شرح زیر است:

  •    دندان یکی از بخش‌های مهم بدن گوسفند به شمار می‌آید. اگر می‌خواهید گوسفند به‌خوبی از غذاهایی که در اختیارش می‌گذارید استفاده کند، در ابتدا باید مطمئن شوید که در گوسفند دندان‌های سالمی وجود دارد. در غیر این صورت اگر وجود برخی حساسیت‌ها باعث دندان‌درد در گوسفند می‌شود می‌توانید آن را پیش یک دامپزشک ببرید.
  •    دامپزشک مربوطه می‌تواند به شما کمک کند تا گوسفند خود را از شر بیماری‌های دندانی رها دهید. در حالت کلی نیز دندان گوسفند نقش اصلی را در خوردن غذا برایش ایفا می‌کند. نکته مهم این است که شناسایی نوع دندان مثل ثنایا و پرمولر و مولر به‌عنوان عامل مهم در جهت شناسایی دندان گوسفند و بررسی علمی در نظر گرفته می‌شود و شما نیز باید به آن توجه داشته باشید.
  •  در نهایت نیز ما به این نظر رسیدیم که دندان‌های ثنایا نقش دندان‌های موقت را بازی می‌کنند که روی بخش فک پایینی آن‌ها قرار دارد. در نتیجه گوسفندان نیز در زمانی که در حال خوردن و جویدن غذا هستند بیشتر از دندان‌های آسیاب خود برای خوردن غذا کمک می‌گیرند.
  •   این مورد جز نکات علمی است که باید در خصوص دندان‌های گوسفند به‌خوبی آن‌ها را بررسی کنیم. در نهایت نکته دیگر این است که کلیه گوسفندان بر مبنای نژاد یک ساختار بدنی را شامل می‌شوند. از لحاظ بحث فیزیولوژیکی نیز ممکن است در این زمینه تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. تقریباً این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا ما دیدگاهی متفاوت نسبت به دندان‌های گوسفندان داشته باشیم. بررسی روند علمی حوزه دندان گوسفند به‌صورت عناوینی علمی است که در این مقاله چندین بار به آن‌ها اشاره داشتیم و شبه شما در شناخت هر چه بیشتر این حیوان کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما به سراغ این موضع رفتیم که چرا گوسفند در قسمت جلویی دندان‌هایش، دندان بالایی ندارد؟ بااین‌حال وجود برخی از پدهای دندانی متراکم در گوسفند که حالتی سخت از لحاظ بافتی دارد به او کمک می‌کند تا به بهترین شکل غذایش را بخورد و دچار هیچ‌گونه مشکلی نیز در این زمینه نخواهد شد. بااین‌حال باید در نظر داشته باشید که دندان‌های او ممکن است در طول زمان دچار آسیب شوند و در این حالت استفاده از یک دامپزشک بسیار ضروری است تا به شما کمک کند که گوسفند سالمی را پرورش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید