مهاجرت تحصیلی و نکات مهم آن

مهاجرت تحصیلی این روزها در کشور ایران افزایش یافته است و افراد مختلف برای کسب مهارت ها به دانشگاه های خارج از کشور مراجعه میکنند و در آنجا شروع به تحصیل میکنند، پس از اینکه تحصیلات آنها زیاد شد و مدرک مورد نیاز خود را گرفتند به کشور خود بازگشته و در آنجا یک شغل با درآمد خوب پیدا میکنند.

به طور کلی مهاجرت به دو گروه تحصیلی و کاری تقسیم می شود. که هریک از این دو شرایط منحصر به فرد خود را دارا می باشد.


مهاجرت تحصیلی :

این نوع مهاجرت نسبت به مهاجرت کاری نسبتا سخت تر و پیچیده تر می باشد. دانشجویی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد باید حداقل ۲ سال قبل از فارغ تحصیلی اش برنامه ریزی داشته باشد.

شاید یکی از مهم ترین بخش های هم مهاجرت تحصیلی و هم مهاجرت کاری، افزایش سطح زبان انگلیسی شما باشد.

به عبارت دیگر زبان انگلیسی را باید یکی از ارکان های اصلی ادامه تحصیل در خارج از کشور به حساب بیاورید. هرچقدر هم رزومه تحصیلی شما قوی و موثر واقع شود ولی سطح زبان شما ضعیف باشد هیچ یک از دانشگاه های خارج از کشور به شما پذیرش نخواهند داد. مدارک بین المللی معتبر زبان انگلیسی را می توان آیلتس و تافل دانست.

البته کشور های اروپایی فقط مدرک زبان آیلتس برای پذیرش نیاز دارند. مدرک تافل اکثرا دانشگاه های استرالیا، کانادا و امریکا از شما درخواست می کنند. البته دانشگاه های امریکا مدرک GRE هم را از شما می خواهند.

با توجه به اهمیت مدرک زبان انگلیسی شما باید از همان روز های اولیه که تصمیم به ادامه تحصیل گرفته اید، شروع به خواندن زبان انگلیسی کنید.
همزمان با خواندن زبان نیاز است که در تحقیقات پژوهشی نیز شرکت داشته باشید. ثبت اختراع، مقالات کنفرانسی داخل کشور و خارج از کشور و مقالات ژورنالی می توانند به شما بسیار کمک کنند.

سعی کنید تحقیقات موثر و قوی انجام دهید تا دانشگاه و استاد مد نظر خودتان را برای دریافت پذیرش تحت تاثیر قرار بدهید. تعداد مقالات کنفرانسی زیاد مهم نخواهد بود، فقط سعی داشته باشید که مقالاتی را چاپ کنید که محتوایی از نظر علمی قوی داشته باشد.

نکته ایی که در این قسمت حائز اهمیت است در این قسمت، بررسی مقالات شما توسط استادی است که شما را به عنوان دانشجوی خودش پذیرش می کند. به همین دلیل شما باید مقالاتی انگلیسی و با محتوایی قوی از نظر علمی را در کنفرانس ها چاپ کرده باشید.

در مقطع کارشناسی داشتن مقالات نسبتا قوی شانس شما را برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکترا پیوسته افزایش خواهد داد. ولی در مقطع کارشناسی ارشد لازم است که دانشجو دارای ۲ الی ۳ مقاله ژورنالی باشد. و همچنین در مقاطع دکترا.
اگر روزمه و سطح زبان قوی داشته باشید، می توانید از دانشگاه مورد نظرتان حتی کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید که بتوانید در آن کشور بدون هزینه زندگی کنید.

اکثر این کمک هزینه ها به صورت رقابتی به دانشجویان تعلق می گیرد. به این صورت که با بررسی روزمه های دانشجویان، دانشگاه و اساتید تصمیم گیری خواهند که به طور مثال به ۱۰ نفر اول کمک هزینه تعلق بگیرد.
دریافت فاند یا همان کمک هزینه بسیار سخت نخواهد بود چرا که دانشجویان ایرانی روزمه های نسبتا قوی تری به دیگر دانشجویان کشور های دیگر دارا هستند.

برای دریافت فاند حتما سعی کنید مقالات ژورنالی و توصیه نامه از اساتید خود داشته باشید. توصیه نامه، یک نامه از طرف استاد شما به استاد و یا دانشگاهی می باشد که قصد تحصیل در آن را دارید.

که متن این نامه از ویژگی ها و مهارت های شما در تحصیلی و پژوهش های علمی می باشد. هرچقدر توصیه نامه شما قوی تر باشد شانس پذیرش و دریافت فاند شما را افزایش خواهد داد.

سعی کنید از اساتیدی توصیه نامه دریافت کنید که دارای پژوهش های قوی هستند. اگر توصیه نامه از اساتیدی که تا به حال مقاله ژورنالی نداشته اند دریافت کنید، شانس شما را برای دریافت پذیرش بسیار کاهش خواهد داد.
در اخر هم شما نیاز به یک انگیزه نامه دارید که به دانشگاه مورد نظر تحویل دهید.

در این نامه شما باید به طور موثر از انگیزه خود برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود بگویید تا اساتید مربوطه دانشگاه مورد نظر را تحت تاثیر قرار بدهید. اساتید خارج از کشور اکثرا انگیزه و تلاش شما برایشان بسیار مهم تر از موارد دیگر می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید