مشکلات منابع انسانی و ایمنی مجتمع مس سرچشمه بررسی شد

ایسنا/کرمان امروز ۲۹ مهرماه مشکلات حوزه نیروی انسانی و ایمنی کارگران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان بررسی شد.


حسین رمضانی‌زاده رئیس دادگستری رفسنجان در این نشست اظهار کرد: پیرامون حوادثی که اخیراً در مجتمع مس اتفاق افتاده تشکیل پرونده‌های قضایی داشتیم و برای اجرای قوانین و مقررات در بحث حوادث ناشی از کار برخورد قضایی صورت‌گرفته و دادستانی به جد پیگیر این موضوع است.


وی افزود: مس با توجه ‌به رسالت‌های قانونی که دارد باید مسئولیت‌های اجتماعی انجام دهد و قانون تکالیفی تعیین کرده که باید مورد توجه باشد.


رمضانی‌زاده حذف معاونت توسعه، عدم تعیین تکلیف تصفیه‌خانه و کمپ ماده ۱۶ را از مطالبات برشمرد و ادامه داد: انتقال حساب‌های بانکی از رفسنجان به تهران طی چند سال اخیر انجام شده که مورد گلایه مردم و مسئولان شهرستان است.


 وی با بیان اینکه اختیارات مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان باید بیشتر شود، تصریح کرد: باید گروه عارضه‌یاب در مجموعه مس تشکیل شود و پیرامون اتفاقات رخ‌داده در سرچشمه موضوع را بررسی کند.


رمضانی‌زاده افزود: ۶۰۰ نفر نیروی روزمزد داریم که باید تعیین‌تکلیف شوند. نوع آزمون‌ها کارشناسی شده نیست و استراتژی مشخصی برای جذب نیرو وجود ندارد. فرایندی که باید نیروها جذب شوند، به‌ویژه در خصوص شرکت‌های پیمانکاری به‌درستی طی نمی‌شود، بنابراین باید استانداردهای جذب نیرو رعایت شود.


وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل مجتمع مس وضعیت مناسبی ندارد، همچنین مشکلات و نواقص جاده‌ای بالاست، افزود: نبود سیستم دیسپاچینگ به‌منظور کنترل‌های ایمنی جای تعجب دارد در حالی‌که شرکت مس مشکل تأمین منابع مالی ندارد و این مشکلات سال‌ها مانده است.


رمضان‌زاده عنوان کرد: طی بررسی‌های انجام‌شده از حدود ۷۰ دستگاه سبک در محدوده معدن ۲۵ دستگاه باید تعویض شود و کمبود نیرو در بخش ایمنی و آتش‌نشانی نیز باید جبران شود.


این مقام قضایی فرسوده بودن دستگاه‌های امور پالایشگاه را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد کارخانه جدید با فناوری روز اقدام شود.


رئیس دادگستری رفسنجان با بیان اینکه حمل مواد خطرناک از جمله اسید از مجتمع مس در شب ممنوع است، گفت: باید از بارگیری و حمل این مواد در ساعات تاریک خودداری شود.


حفظ جان کارگران یک اصل است


امام‌ جمعه رفسنجان نیز در این جلسه گفت: در بحث مس سه موضوع را باید در کنار هم و با اولویت دیده شود؛ اهمیت جان و ایمنی کارگران و کارمندان، اهمیت کار اقتصادی و بهره‌برداری از معادن با حفظ ایمنی و اهمیت به جایگاه و حرمت مسئولان.


حجت‌الاسلام اصغر عسکری با بیان اینکه مسئله بومی‌گزینی را جدی بگیرید که با توجه به هزینه‌ها و خطرات مسافت دور، برد – برد است، بیان کرد: ملزومات مس بایستی از داخل شهرستان تهیه شود و گردش مالی مس در شهرستان رفسنجان باشد.


وی با اشاره به این مطلب که چه توجیهی دارد که آن همه نیرو و کادر در تهران باشند درحالی‌که مهم‌ترین منابع مس در استان کرمان است؟ افزود: مدیریت نیروی انسانی، مدیریت بهره‌برداری، مالی و اداری باید در شهرستان رفسنجان باشد که معدن در آن وجود دارد.


دادستان رفسنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: جلسات متعددی با پیمانکاران و مدیران مس داشتیم که مسائلی مانند تجهیزات فرسوده و نیروهای غیرمتخصص، بی‌تجربه و تحمیلی مطرح شد.


علیرضا محمدی افزود: جاده دسترسی به معدن هم پتانسیل حوادث ناگوار را دارد، این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد


شورای عالی HSE(ایمنی) شرکت مس فعال شد


مسئول HSE در ستاد شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این جلسه گفت: پس از حوادثی که رخ داد، شورای عالی HSE  را فعال کردیم و تمام توان کارشناسی را با استفاده از مشاور به کار گرفتیم که حوادث را ریشه‌یابی کنیم.


بهمن‌آبادی اظهار کرد: در مجموع در چهار شاخص نیازمند ارتقاء هستیم و وضعیت ما از وضعیت مطلوب فاصله دارد. برای هر کدام کارهایی انجام گرفته و کارهایی که باید انجام گیرد را لیست کردیم.


مسئول HSE در ستاد شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: این چهار شاخص شامل آموزش و فرهنگ ایمنی، موضوع بعدی نیروی انسانی شرکت و پیمانکاران، محور سوم ارزیابی عملکرد ایمنی شرکت مس و پیمانکاران است و محور بعدی فرایندهای کاری و نظارت بر پیمان‌ها و ارزیابی ریسک و بازرسی‌ها و محور آخر تقویت امورهای HSE است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید