راه اندازی صدها سانتریفیوژ پاسخی به تحریم های جدید آمریکا است

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است راه اندازی صدها سانتریفیوژ پاسخی به تحریم‌های آمریکا بوده و بر اقتدار تیم مذاکره کننده ایران خواهد افزود.


زهره الهیان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفوژ که توسط رییس سازمان انرژی اتمی صادر شده است، گفت: وجود انرژی اتمی در کشور نشان از عزم و توانایی جمهوری اسلامی ایران دارد تا توسعه صنعت هسته‌ای به صورت صلح آمیز دنبال شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این اقدام در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده است و پیام این اقدام به طرفین مذاکرات و عرصه بین الملل این است که جمهوری اسلامی از حق هسته‌ای ملت ایران کوتاه نخواهد آمد و همچنان این مسیر را ادامه خواهد داد.


نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: غرب توقع رفتار ایران بر اساس مذاکرات برجام را نداشته باشد. چرا که شرایط جمهوری اسلامی ایران متفاوت از زمان گذشته است و اکنون ما به عنوان قدرت هسته‌ای شناخته می‌شویم. البته این قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جنبه بازدارنده دارد و در مسیر صلح آمیز هسته‌ای حرکت می‌کند.


وی درباره تاثیر اقدام سازمان انرژی اتمی بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مسیر مذاکرات به نحوی است که باید طرف مقابل تصمیم گیری کند. چرا که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را ارائه داده است و دیگر جایی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد.


الهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی از مذاکرات، انتفاع اقتصادی و منافع ملت ایران را طلب می‌کند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی شرایط تحقق این پیشنهادات را هم مطرح کرده و در این زمان باید غرب به ویژه آمریکا برای به ثمر رسیدن با نرسیدن آن تصمیم گیری کند که آیا حقوق ملت ایران را به رسمیت می شناسد یا خیر.


الهیان با تاکید براینکه نصب سانتریفیوژهای جدید سبب اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و پاسخی به تحریم‌های جدید آمریکا خاطرنشان کرد: این موضوع سبب خواهد شد تیم هسته‌ای ایران با قدرت بیشتری در پشت میز مذاکره بنشینند و چنین روند و اقدامی قدرت چانه زنی ما را بیشتر خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، شب گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی و تزریق گاز به سانتریفیوژهای جدید یا پیشرفته خبر داد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR۶ و IR۱ است.



دیدگاه‌ خود را بنویسید