دولت در زمینه بهبود روابط با همسایگان و افزایش تبادلات تجاری

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت در زمینه بهبود روابط با همسایگان و افزایش تبادلات تجاری، گام‌های ارزشمندی برداشته است و اگر مذاکرات اتمی زمین گیر شده نه به دلیل ضعف دستگاه دیپلماسی ماست بلکه به دلیل کج فهمی، بدفهمی و زیاد خواهی غربی‌ها و آمریکایی‌هاست.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: عمر مجلس یازدهم از نیمه گذشته است و این مجلس مانند همه ادوار گذشته نیاز به آسیب شناسی کارهای انجام شده و انجام نشده است، کارهای بزرگی مانند تصویب بودجه محرومیت زدایی، قانون جهش تولید مسکن، رفع موانع تولید، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، اصلاح احکام ساختار بودجه و ده‌ها کار ارزشمند دیگر را انجام داده ایم اما همچنان چالش و ابر بحران بارش بر دوش ملت و نمایندگان ملت سنگینی می کند.


 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: فروش خودروهای بی کیفیت داخلی به شیوه لاتاری و بخت آزمایی ادامه دارد و  قانون واردات خودروی شما را به قربانگاه مصلحت های غیر عقلانی و غیر منطقی برده اند، بانک ها همچنان با ربا مردم را ورشکسته می کنند و ما از جایگاه رأس امور فقط نظاره گر بانک های رباخواری هستیم. شاهد بی ارزش شدن پول ملی، افزایش نقدینگی، رسیدن تورم به بالای ۵۵ درصد و رفتن ۲۶.۵ میلیون از جمعیت ایران به زیر خط فقریم، اما نظاره گریم.


نماینده مردم تربت جام بیان کرد: پرستاران و نیروهای طرحی بعد از کاهش موقت کرونا بیکار شدند، پزشکان و نیروهای بهداشت و درمان در دریافت حقوق و مزایا دچار مشکل هستند معلمان، بازنشستگان، کشاورزان، دامپروران، بازاریان، کارمندان و کارگران وضع بهتری از پرستاران و پزشکان درگیر در کرونا ندارند.


رحیمی جهان آبادی گفت: کمتر از روزی است که در دفاتر ما از هموطنان و همشهریان ما و شما برای استخدام فرزندان بیکار و یا برای گرفتن وام مراجعه نکنند و ما و شما ابراز شرمندگی نکنیم. امروزه مهاجرت های بی رویه، فرار سرمایه و کوچ غم انگیز نخبگان ما همچون دردی جانکاه بر قلب و روح ما و همه علاقه مندان به ایران است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همکاران به دولت تاختن، وزرا را نقره داغ کردن و استیضاح کردند را همه ما بلدیم و چاره ای هم جز این راه نداریم اما اجازه دهید از شما خواهش کنم در کنار این ظرفیت قانونی دو سال باقی مانده را از ظرفیت قانونگذاری بیشتر برای حل مشکلات ملت بهره ببریم. امروزه در زمینه بهبود روابط با همسایگان و افزایش تبادلات تجاری، دولت گام های ارزشمندی برداشته است و اگر مذاکرات اتمی زمین گیر شده نه به دلیل ضعف دستگاه دیپلماسی ما بلکه به دلیل کج فهمی، بدفهمی و زیاد خواهی غربی ها و آمریکایی هاست. دستگاه دیپلماسی نیاز اجماع ملی و حمایت دارد تا حقوق حقه ملت ایران را استیفا کند.


وی افزود: ما در شرایطی که بحران و جنگ روسیه و اوکراین نیاز غرب را به انرژی خاورمیانه افزایش داده و شرایط تحریم روسیه باعث شده کسانی که در برج عاج کاخ سرخ کرملین بودند امروز به تهران بیایند بیش از هر زمان نیاز به اجماع، عقلانیت، دیپلماسی هوشمندانه در مقابل شرق و غرب داریم تا منافع ملت ایران را حفظ کنیم و قربانی بازی قدرت های بزرگ نشویم.


وی افزود: امروز و در این شرایط خاص گذر تاریخی نیاز داریم شرق و غرب را به یک چشم دیده و در مقابل شرق و غرب منافع ملت خود را حفظ کنیم. بعد از گذشت چهار دهه پر فراز و نشیب از عمر انقلاب اسلامی و نظام اسلامی اکنون زمان آن رسیده که تنش زدایی با بسیاری از کشورهای منطقه را با قدرت و عزت ادامه دهیم.


رحیمی جهان آبادی اظهار داشت: در کنار تنش زدایی با کشورها نیاز داریم به تنش زدایی با ملت، با طیف های مختلف سیاسی، گروه های صنفی، فعالان مدنی، زنان، جوانان، اقلیت های دینی و مذهبی، وکلای دادگستری، استادانان دانشگاه، مهندسان و پزشکان، نیاز داریم حرف ها، خواسته ها، آروزها و رویاهای ملت ایران را دوباره مانند انقلاب ۵۷ بشنویم.


وی بیان کرد: زمان آن رسیده بر روند افراط گرایی های حذفی، تربیون های پر هزینه انتصابی، فعالیت های غیر شفاف و بودجه های ناپیدا، عربده کشی های سبک مغزانی که با هر حرف نادرست خود قلب وزرشکاران، هنرمندان، زنان، جوانان و اقلیت ها را آزار می دهند مقابله کنیم و بر افراط گرایی برای همیشه مهر پایان بزنیم.


این نماینده مجلس عنوان کرد: نیاز داریم که ملت بزرگ خود را با تنوع فکری، فرهنگی، قومی، مذهبی، سیاسی و عقیدتی در آغوش بگیریم و چتر ایران بزرگ و کهن و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری را بر فراز سر همه ملت ایران با هر تنوع فکری، قومی و مذهبی باز کنیم. در این شرایط نیاز داریم با هر تفکر یکسان سازی مقابله کنیم زیرا ملتی متنوع، قدرتمند، با فرهنگ، تاریخی و بزرگ به نام ایران را در این سرزمین پهناور داریم. بیش از هر زمان امروز ایران و نظام اسلامی نیازمند اجماع، همگرایی، همدلی و استفاده از همه ظرفیت های ملی است.


رحیمی جهان آبادی بیان کرد: مطمئن باشید که اگر ملت را دریابیم، مشکلات آنها را بشنویم، پای درد و دل آنها بنشینیم، آرزوها، حرف، درد و رنج آنها را در خانه ملت بیان کنیم، نظام اسلامی نیاز به هیچ متحدی در غرب و شرق ندارد و برای ابد می تواند در این سرزمین حکمرانی کند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به صداقت، برادری، دلسوزی شما نمایندگان ایمان دارم و دو خواهش از شما دارم قانون حمایت از خانواده مناطقی که بالای ۲.۵ درصد رشد جمعیت داشته را از امتیازات حذف کرده است که این ظلم به مناطق محروم بوده خواهش می کنم این قانون را اصلاح کنید و دوم منطقه آزاد تجاری دوغارون، دروازه صادراتی ایران به سرزمینی که ۳۵ میلیون جمعیت در کنار مرز ما دارد به حمایت شما نیاز دارد.


تهران- ایرنا- سوال ملی نمایندگان از وزرای نفت و بهداشت در جلسه علنی امروز اعلام وصول شد.



دیدگاه‌ خود را بنویسید