از علی نصیریان تا هادی اسلامی در جشنواره نهم تئاتر فجر

نهمین جشنواره تئاتر فجر برخلاف دوره های پیشین در تاریخی خارج از دهه فجر و البته با آثار هنرمندانی همچون علی نصیریان، عباس معروفی، قطب الدین صادقی، حمید جبلی، هادی اسلامی، آتیلا پسیانی، محمد چرم شیر، پروانه مژده و … برگزار شده است.


این جشنواره از ۲۴ تا ۳۰ بهمن سال ۶۹ برگزار شده و از آنجاکه در آن مقطع علی منتظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی بوده، دبیری این جشنواره هم به او سپرده شده است.


جشنواره نهم فجر برعکس جشنواره هشتم که تنها با اجرا ۸ نمایش همراه بوده، میزبان ۳۷ اثر از کل کشور بوده است که این نمایش ها در بخش های ویژه، کودکان، جشنواره جشنواره ها و جنبی به اجرا درآمده‌اند.


برای این دوره از جشنواره نیز ۴ پوستر طراحی شده که دو تا از این پوسترها را مرتضی ممیز و محمد حسین حلیمی طراحی کرده اند.


در این دوره از جشنواره نمایشگاهی از عروسکهای ژاپنی در تالار وحدت برگزار شده است.


بر اساس اسنادی که از این دوره جشنواره بر تلویزیون تئاتر ایران قرار گرفته، در این دوره سمیناری هم با عنوان سمینار «تئاتر امروز» برپا شده که حسین هراتی یکی از سخنرانان آن بوده است.


مانند دوره های پیشین، هنرمندان شرکت کننده در جشنواره دیداری هم با رییس جمهوری وقت داشته اند.


از طرف دیگر مراسم اختتامیه هم مانند دوره های گذشته در تالار وحدت برگزار شده است.


از دیگر اسناد بر جای مانده، تقدیر نامه وزیر ارشاد از علی منتظری، مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی است.


برگزاری مسابقه عکاسی تئاتر یکی دیگر از برنامه های جشنواره نهم فجر بوده و در این دوره از جشنواره با گروه هایی که از شهرهای دیگر به جشنواره راه پیدا کره اند، گفتگو و مصاحبه شده است.


همچنین گزارش هایی درباره حضور هنرمندان زن، گفتگو با رییس فستیوال آوینیون که از معتبرترین جشنواره های تئاتری جهان است، گزارشی درباره نمایش های کوتاه و … از جمله مطالبی است که همزمان با برگزاری این جشنواره در خبرنامه روزانه آن منتشر شده است.


از جمله آثاری که در جشنواره نهم فجر به صحنه رفته اند، می توان به نمایش هایی همچون «آدم‌ها و آهوان» نوشته هوشنگ اسدی و کار مریم معترف، «بار دیگر باران» به نویسندگی فرهاد پاک سرشت و کارگردانی رضا میرمعنوی، «باز باران» نوشته محمد چرم شیر و کار علی امیدوار، «بلبل سرگشته» به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی صدرالدین حجازی، «بلورک و چشمه ونوس» نوشته و کار حسن عظیمی، «پر پرواز» به نویسندگی و کارگردانی پرویز عرب، «تراژدی اسفندیار» نوشته علی چراغی و کار حسین فرخی، «تقلید هفت خوان» به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی، «حاکم یک شبه» نوشته و کار هادی اسلامی، «حکایت شهر سنگی» به نویسندگی عبدالحی شماسی و کارگردانی پروانه مژده، «حکایتی ساده» نوشته و کار محمد هادی نامور، «داستان آدم» به نویسندگی و کارگردانی حسین فرخی، «دلی بای و آهو» نوشته عباس معروفی و کار محمد جواد کبودرآهنگی، «راز سپهر» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد فرشته حکمت، «زیباترین گل های قالی» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام، «سی مرغ، سیمرغ» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی و … اشاره کرد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید